- De Chinese fabrikant van elektrische auto’s Xpeng heeft deze week een nieuwe, goedkope elektrische gepresenteerd.
- De goedkoopste versie is bijna de helft goedkoper dan Tesla’s Model 3 in China.
- Het autobedrijf van Elon Musk heeft in China te maken met hevige concurrentie van een golf van goedkope, lokaal geproduceerde elektrische auto’s.
- Lees ook: Wat je moet weten over Shivon Zilis, de AI-expert die bij startup Neuralink werkt en inmiddels 3 kinderen heeft van Elon Musk.
Een van Tesla’s Chinese rivalen heeft zojuist een nieuwe, goedkope elektrische auto met zelfrijdende technologie gelanceerd. Dat laat zien hoe groot de uitdaging is voor Tesla om op ’s werelds grootste markt voor elektrische auto’s de concurrentie te verslaan.
Xpeng lanceerde dinsdag de Mona M03 EV, een elektrische auto met een startprijs van 119.800 yuan (ruim 15.000 euro). Deze auto is verkrijgbaar in drie varianten, waaronder een “Max”-versie met functies voor autonoom rijden die rond de 155.800 yuan (bijna 20.000 euro) kost.
Het goedkoopste M03-model is ruim de helft goedkoper dan Tesla’s meest betaalbare auto – de Model 3 – die in China begint bij ongeveer 231.900 yuan (bijna 30.000 euro).
Tesla ervaart stevige concurrentie in China
Tesla heeft het afgelopen jaar de prijzen in China herhaaldelijk verlaagd om zijn lokale rivalen bij te kunnen houden en is naar verluidt dicht bij goedkeuring van zijn zelfrijdende technologie in het land.
De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's heeft te maken met hevige concurrentie van Chinese bedrijven, die in staat zijn om met modellen voorzien van veel nieuwe technologie onder de prijzen van Tesla te blijven.
De Xpeng M03 is een nieuwe toevoeging op de drukke Chinese markt. Ook elektronicabedrijf Xiaomi verkoopt er sinds kort een auto, de SU7, die omgerekend circa 27.000 euro kost en een geclaimd bereik van 800 kilometer biedt. Deze auto komt naar verluidt overigens ook naar Europa.
BYD is marktleider in China daagt Tesla inmiddels uit als het gaat om de positie van 's werelds grootste producent van elektrische auto's. Ook BYD verlaagde dit jaar zijn verkoopprijzen om beter te kunnen concurreren met opkomende merken. Zo werd de populaire Seal, een elektrische sedan, in prijs verlaagd naar omgerekend circa 22.000 euro.
NIO werkt aan Model Y-concurrent
Intussen plant de Chinese fabrikant NIO, die zich op premium elektrische auto's richt, de lancering van het betaalbaardere merk Onvo in China. Met Onvo wil NIO rechtstreeks gaan concurreren met de Tesla Model Y.
De eerste auto in de Onvo-serie wordt de L60, die omgerekend circa 4.500 euro goedkoper wordt dan de Model Y en toegang biedt tot NIO's netwerk van stations waar je de batterij kunt verwisselen. Dat duurt volgens het merk drie minuten, waarna je weer met een volle accu de weg op gaat.
Robotaxi op komst
NIO, BYD en Xpeng adverteren ook met software voor zelfrijdende functies. Met name BYD werkt hard aan het toevoegen van AI-functies aan zijn voertuigen om Chinese consumenten met interesse in technologie over de streep te trekken.
Elon Musk hoopt waarschijnlijk dat Tesla's aanstaande robotaxi het Amerikaanse bedrijf een voorsprong kan geven. Tesla zou de robotaxi graag snel in China willen lanceren. Of zo'n keuze Tesla een echte overwinning gaat opleveren in China, is echter sterk de vraag.